Berömda klädkedjor

Vår konsumtion av kläder har genomgått stora förändringar genom historien. För bara några hundra år sedan var merparten av kläderna som vi bar på kroppen tillverkade av oss själva. Den som saknade kunskap om skrädderi fick förlita sig på andras välvilja för att slippa frysa. Undantaget var förstås den med pengar på fickan som kunde anlita en skräddare för att sy upp fina kläder. Det blev därmed ett sätt för de högre klasserna att distansera sig från övriga befolkningen och visa upp vad som ansågs vara god smak. Att skapa vår identitet genom kläderna är därför ingen ny företeelse. Det som skiljer vår klädshopping idag jämfört med tidigare generationer är att vi ofta köper våra kläder i en klädkedja.

 

Om vi skulle försöka förklara konceptet med en klädkedja för någon som levde i forntiden skulle Hennes & Mauritz kunna fungera som ett illustrativt exempel. Få andra kedjor har en lika utbredd nationell spridning på sina butiker som MQ. Rötterna finns i Sverige, där Lennart Carlsson var företagets första VD och den som drog igång varumärket. MQ var från början en sammanslagning av flera olika märken där MQ var en gemensam profil, men i dag har det blivit synonymt med eleganta kläder med hög kvalitet. Kedjans stora spridning gör också att fördelarna med en klädkedja blir synliga. Genom att erbjuda ett liknande utbud av hög kvalitet runt om i Sverige har MQ kunnat skapa sig ett enormt framgångsrikt varumärke som lockar kunder.Berömda klädkedjor 1

 

En annan stor klädkedja i dag är Zara. Den grundades längre söderut, nämligen bestämt i Spanien, där den fortfarande har sitt huvudkontor. I dag finns Zara, precis som H&M, i länder över hela världen. Deras huvudsakliga säljargument är dock inte billiga kollektioner, utan snarare snabbhet mellan idé och butik. Det gör att produktionsledet inte tar onödig tid, och Zara kan börja sälja sina produkter snabbare. Det gör också att företaget direkt kan snappa upp trender och omsätta dem till fysiska kläder inom en snäv tidsram.

 

En tredje klädkedja som har en mer regionalt inriktad prägel är JC. De startade upp i Helsingborg 1962 och har därefter öppnat butiker i hela landet. De finns numera även i Finland och Norge, men de saknar den internationella representation som större klädkedjor har. Därför är JC ett bra val för den som vill ha en mer unikt svensk stil på kläderna. Samma sak som för klädkedjor och stilar gäller för många matrecept: vissa har en global karaktär medan andra är exklusiva för särskilda områden. På Matklubben hittar du många recept på goda maträtter från både Sverige och resten av världen. Det kan också ge upphov till presentidéer – ett presentkort till Zara och en tapasmiddag kanske?