Cheap Monday

Klädmärket Cheap Monday har funnits sedan 2014 och skapades av Lars Karlsson, Örjan Andersson och Adam Friberg. De hade tidigare öppnat en butik för såväl nya som second hand-kläder i Stockholm, och det var Örjan som tyckte att jeansprodukterna ibland kändes lite dyra. I början såldes Cheap Monday bara hos Weekday, och idén var att sälja snygga, tighta jeans till ett bra pris. Märket var en stor succé från start och de första 800 paren såldes under de första två veckorna. Loggan med skallen gjordes av Björn Atldax och Karl Grandin som också hjälpt Weekday med grafiken.

Vad håller Cheap Monday på med nu?

Cheap Monday har kommit långt sedan de första dagarna hos Weekday. Nu finns märket i ungefär 1800 butiker i 35 länder runt hela världen. Märket satsar på en kollektion i återanvända material i år, vilket tydligt visar att de vill hålla sig aktuella och minska negativ miljöpåverkan. Plaggen i kollektionen görs för hand och kommer att finnas tillgängliga i begränsade antal. Cheap Monday visar att de är nyskapande både med det miljövänliga tänkandet och med det faktum att alla plagg i kollektionen är unisex. I kollektionen finns jackor, de legendariska tighta jeansen, t-shirts och sweatshirts. Designen visar tydligt att plaggen är gjorda av återanvända plagg.

Hur Weekday och Cheap Monday kom till världen

I november år 2000 öppnade Adam Friberg, Örjan Andersson och två av deras kompisar en second hand-butik i en förort till Stockholm. Butiken hette Weekend och hade öppet bara på helgerna. Trots att butiken inte låg centralt och höll öppet så sällan gick det bra för den, tack vare ett bra urval och snygga kläder. Eftersom det gick så bra bestämde de sig för att tillsammans med Lasse Karlsson öppna en butik i centrala Stockholm. Eftersom den nya butiken höll öppet också på vardagar fick den namnet Weekday. Trendiga, unga stockholmare gillade butiken och den blev en framgång. De som skapade Cheap Monday har lyckats gå från styrka till styrka under varumärkets livstid.

 

pulse