Filippa K

Detaljhandelskedjan Filippa K grundades år 1993 av Filippa Knutsson och Patrik Kihlborg. Märket fokuserar på enkel stil, kvalitet och hållbarhet, materialen som används ska vara endast de bästa. Färgskalan som används i tygen kläderna görs av är mycket lugn och ofta rätt mörk. Filippa K är ett av de modeföretagen i Sverige och Skandinavien, och kläderna som görs av märket säljs i över 700 butiker i 17 länder. Klädmärket har egna butiker i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Något som företaget fokuserar på är också att göra sina kläder av material som påverkar naturen så lite som möjligt.

Nytänkande design från Filippa K och Monobi

Filippa K har i samarbete med italienska Monobi lanserat en ny kollektion med högteknologiska ytterkläder. Den minimalistiska stilen som märket alltid har upprätthållit finns fortfarande kvar, och Herrkollektionen är designad med stil och högteknologisk funktion. I en av ytterrockarna kommer till exempel med en ficka där det ryms en iPad eller en 13 tums laptop. Kläderna är slitstarka och i vissa fall till och med vattentäta, om de inte är vattentäta är tyget vattenavstötande. Plaggen som finns med i kollektionen är en anorak, en vadderad kavaj, en militärjacka, en sorts blandning av en stickad tröja och en jacka, samt en ytterrock med tre lager och tejpade sömmar.

Hur Filippa K tänker på miljön

Filippa K jobbar hårt för att göra sina kläder så hållbara som möjligt och på så sätt se till att de inte påverkar naturen på ett negativt sätt. På deras webbsida nämner de att deras plan är att alla material ska vara miljövänliga år 2030, och nu undersöker de möjligheter för ett material i gången. Ett exempel på ett framsteg de har gjort är att de har lyckats framställa en återvunnen ull av hög kvalitet. Det är tydligt att Filippa K är ett minimalistiskt och moderiktigt märke, men de skiljer sig från många etablerade märken med sin nytänkande inställning och miljöinriktade inställning.