H&M – trendiga kläder till låga priser

 

H&M är en av världens största klädbutiker och ett av Sveriges största och mest internationellt kända företag. De har fler än 3 000 butiker i 53 länder och expanderar ständigt till nya platser runt om i världen. H&M:s affärsidé är att sälja trendiga och billiga kläder till låga priser och riktar sig numera huvudsakligen till ett relativt ungt klientel.

 

H&M:s historia
H&M grundades 1947 av Erling Persson och hette då enbart Hennes eftersom man till en början bara sålde damkläder. När Persson 1968 förvärvade Mauritz Widfors som sålde herrkläder och jaktutrustning bytte företaget namn till Hennes & Mauritz och började då sälja både herr- och damkläder. H&M expanderade till flera olika länder, och så småningom öppnade man butiker i Norge, Danmark och Storbritannien. 1980 öppnade de sin första i butik i Tyskland, en marknad som skulle komma att bli företagets viktigaste. Idag står den tyska marknaden för en tredjedel av H&M:s totala försäljning. Under 2000-talet kom H&M att genomföra en rad uppmärksammade reklamkampanjer med olika modeikoner och modeller. Detta skulle komma att ge stor uppmärksamhet och har i hög grad bidragit till en fortsatt expansion över hela världen. Att man samarbetade och tog fram kollektioner med bland annat Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf och Stella McCartney innebar att modeintresserade människor på allvar fick upp ögonen för H&M, och att märket fick högre status i modevärlden. 2008 utsåg Financial Times H&M till Europas starkaste varumärke, i konkurrens med bland annat IKEA.HM2

 

Kritik mot smala modeller
H&M, och flera andra klädföretag, har den senaste tiden vid ett flertal tillfällen fått kritik för att de använder för smala modeller i sina kampanjer. Detta anses av många bidra till att framförallt unga tjejer får ett osunt kroppsideal som det är mycket svårt, och i många fall även ohälsosamt, att leva upp till. Detta är kritik som ständigt framförs till modeindustrin och har i vissa fall lett till lagstiftningar om hur smala modellerna på catwalken eller i annonser får vara. Israel är ett land som nyligen lagstiftat om detta, och idag måste alla modeller som syns i reklamannonser eller på catwalks i landet ha ett BMI på minst 18,5. Detta är gränsen för vad som anses vara ett normalt Body Mass Index.