Levi’s – en amerikansk klassiker

Få klädmärken personifierar den amerikanska folksjälen lika mycket som Levi’s. Det egentliga namnet är Levi Strauss & Co, uppkallat efter grundaren Levi Strauss, men det är just som Levi’s som märket känns igen som idag. Deras ikoniska jeansmodeller har prytt både kändisar och vanligt folk i många år nu och dess popularitet visar inga tecken på avmattning. Med tanke på att deras mest populära modell är ett par till synes vanliga, blåa jeans är det kanske svårt att tänka sig att det rör sig om ett miljardimperium, men det är just i denna enkla design som Levi’s genialitet ligger.

 

Levi’s grundades redan under 1853 när Levi Strauss, en tyskfödd immigrant som kommit till USA vid 18 års ålder, öppnade en importfirma som sysslade med alla möjliga produkter, däribland väskor och tält. När han började producera blåjeans var hans företag det första som sysslade med den typen av produktion. Det blev snabbt en stor succé och när Levi Strauss gick bort 1902 var hans produkt redan berömd. Därefter har Levi’s expanderat sakta men säkert, och märket har bland annat blivit en viktig del av den amerikanska populärkulturen.Levi's - en amerikansk klassiker 1

 

Den mest berömda modellen som Levi’s någonsin tagit fram lär vara 501:an. När den såg dagens ljus för första gången var det ännu 1800-tal, och efter det har Levi’s fortsatt att producera den ända sedan dess. Den syntes bland annat på Bruce Springsteens berömda omslag till Born in the USA, där klädesplagget fick ännu mer exponering. Numera säljer Levi’s mycket mer än bara de klassiska blåa jeansen, men sammantaget är det utan tvekan deras mest populära produkt.

 

En av nycklarna till att Levi’s har lyckats bli ett märke som förknippas med den coola musikbranschen är att de har använt sig av noga utvald musik i sina reklamkampanjer. Såväl stora band som The Clash som mindre artister som Mr. Oizo har fått mycket uppmärksamhet tack vare Levi’s reklamer. Det har gjort att Levi’s har kunnat bygga upp ett rykte som ett ungdomligt och livskraftigt märke med bra koll på populärkultur. Än så länge håller sig Levi’s till att tillverka kläder och accessoarer. Om de någon gång börjar sälja badkar lär de använda samma framgångsrika approach, men för tillfället får du hitta en annan återförsäljare när du är badsugen.