Pringle of Scotland

Pringle of Scotland är ett klädmärke som grundades år 1815 av Robert Pringle i den skotska kommunen Scottish Borders. Idag tillverkar och importerar märket luxuösa stickade plagg som de säljer i sina tre butiker i London liksom i Hong Kong, Japan och Taiwan. Deras plagg säljs också av återförsäljare i New York och Milano.

Från början tillverkade dock märket endast strumpor och underkläder. De producerade plagg i cashmere redan på 1870-talet, och kan således sägas ha varit före sin tid. De låg även i förkanten på andra sätt i industrin för stickade plagg, då de anställde Otto Weisz som den första heltidsanställda designern för stickade plagg 1934. Två numera klassiska stilar designades under Weisz’ ledning på Pringle of Scotland: dels kombinationen av en kofta och en matchande undertröja (som kallas twinset på engelska) och dels den moderna tolkningen av det klassiska Argyle-mönstret. Båda dessa designer utvecklades till modetrender som bars av dåtida stjärnor som Brigitte Bardot, Jean Simmons och Grace Kelly.Pringle of Scotland 2

Under 1980- och 1990-talen var sportkläder en viktig del av Pringle of Scotland, och märket sponsrade bland annat kända brittiska golfspelare som Nick Faldo och Colin Montgomerie. Märket blev också populärt bland tidens fotbollsfans. Trots det förlorade märket runt 4,5 miljoner pund om året, och år 2000 köptes det upp av det kinesiska företaget S.C. Fang & Sons Company.  Därmed flyttades produktionen av kläderna från Skottland till tredjepartsleverantörer i Kina.

Samma år fick företaget en ny verkställande direktör, Kim Winser, och sedan dess har man arbetat med att återetablera Pringles of Scotland som ett internationellt lyxmärke. Man införde bland annat en ny vision för märket och en strategi för att uppnå den. Företaget kämpar fortfarande med förluster, men de beror till stor del på investeringar man gjort för att utveckla och utöka företaget. År 2005 lämnade Kenneth Fang över kontrollen över företaget till sina barn, Jean och Douglas Fang. De fortsätter att driva företaget och söker nya sätt att utveckla märket. Bland annat utnämndes Alistair Carr, som tidigare varit designer på Balenciaga, till designchef år 2011.