Zara – världens största klädföretag

För ett par år sedan gick Zara om H&M och blev världens största klädföretag. Butiken ingår i den spanska klädkedjan Inditex som bland annat också äger märken som Massimo Dutti, Pull and Bear och Stradivarius. Anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt sägs bland annat vara för att de har en mycket effektiv process för att få ut nya produkter. När de flesta klädkedjor behöver flera månader på sig för att ta fram en ny produkt och få ut den till butikerna, så tar det bara två veckor för Zara. Detta gör att man alltid håller sig i framkant när det gäller mode och att man snabbt kan plocka upp nya trender och införliva detta i produkterna. En annan sak som gör Zara unikt är att de inte förlagt produktionen av sina kläder till länder med låga löner, något som inom branschen annars är mycket vanligt.

 

Historia och affärsidé
Zara grundades av Amancio Ortega och Rosalia Mera i Arteixo, Spanien år 1974. Den första butiken öppnades året därpå i La Coruña. Från början var det tänkt att företaget skulle heta Zorba efter filmen med samma namn, men detta namn visade sig redan vara upptaget. En bar ett par kvarter från butiken hette nämligen Zorba och barägaren förklarade att det skulle bli förvirrande med två Zorba så nära varandra. Eftersom Amancio Ortega redan hade skapat bokstäverna som skulle utgöra butikens skylt, så bestämde han sig för att kasta om bokstäverna och hitta ett annat namn. Zara var då det bästa namnet man kunde hitta så man bestämde sig för att helt enkelt byta namn. Under resten av 70-talet expanderade Zara över hela Spanien, och 1980 öppnade man den första butiken utomlands, i Portugal. Först 1989 började man öppna Zara-butiker i fler länder då man gav sig in på den amerikanska marknaden. Under 90-talet expanderade man kraftigt och öppnade butiker i bland annat Frankrike, Mexiko och Sverige. Idag finns Zara i 73 länder.Zara

 

Vilka produkter säljer man?
Zara säljer kläder till män, kvinnor och barn, och affärsidén är lik H&M:s i det att man vill erbjuda mode av hög kvalitet till låga priser. 50 % av all produktion sker i Spanien och 26 % i övriga Europa. Resten av produktionen sker i bland annat Asien och Afrika. Att så stor del av produktionen sker nära huvudkontoret bidrar till att man så snabbt kan få ut produkterna till butikerna, något som är mycket viktigt för den här typen av ”fast fashion-företag”. Produkter som har längre livslängd, till exempel enfärgade t-shirts, tillverkas ofta i Asien eftersom det då inte är lika viktigt att de snabbt kommer ut till försäljning.